Werkwijze teammediation

Werkwijze teamconflict

Hoe pakt onze teammediator spanningen binnen een team aan?

Allereerst wordt in kaart gebracht wat er speelt binnen het team. Veelal begint de teammediation met een intakegesprek met de teamleden en eventuele overige betrokkenen in de organisatie. Mocht een team te groot zijn dan kunnen ook vertegenwoordigers worden aangewezen door het team. 

Geheimhoudingsplicht
De mediator heeft een geheimhoudingsplicht. Alles wat je met hem of haar deelt dus ook tijdens het intakegesprek, blijft tussen jullie. Tenzij je hier zelf toestemming voor geeft. 
Gezamenlijk met het team worden afspraken gemaakt over vertrouwelijkheid. Op grond van deze afspraken wordt een terugkoppeling gegeven aan overige betrokkenen buiten het team. 

Gezamenlijke mediationgesprekken
Als de intakegesprekken zijn gehouden begint de teammediation met de gezamenlijke bijeenkomsten. Bij de eerste mediationsessie tekent ieder de mediationovereenkomst, hierin is naast de geheimhouding ook de vrijwilligheid geregeld. De teamleden nemen vrijwillig deel aan de mediation. 

Daarna komen de teamleden samen op de afgesproken locatie. De mediator is een onafhankelijke gespreksleider die de communicatie deskundig begeleidt. Hij/zij stimuleert dat teamleden hun belangen en de punten die er daadwerkelijk toedoen uitspreken. De groepsmediator zorgt ervoor dat de balans en de veiligheid voor ieder in de mediation bewaakt blijft.

Breed gedragen afspraken 
De teamleden bepalen zelf de uitkomst van de mediationgesprekken. Daarmee worden het op maat en teambreed gedragen veranderingen. De teamafspraken worden schriftelijk vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Zo brengt de mediation heldere en bindende afspraken.

Voor vragen over onze aanpak bij teamconflicten en teammediation, neem gerust contact met ons op.
Share by: