Werkwijze overheidsmediation

Hoe gaat overheidsmediation en wat kun je verwachten?

Overheidsmediation in 3 stappen
Mediation bij een gemeente of een andere overheidsinstantie  in 3 stappen:

1 – Intakegesprek
De Mediation begint met een intakegesprek tussen jou en de overheidsmediator, hij of zij voert met alle betrokken deelnemers een afzonderlijk intakegesprek. In dit gesprek kun je aan de mediator jouw zienswijze uiteenzetten en legt de mediator de regels van mediation uit. Tijdens de intakegesprekken wordt afgestemd welke partijen zullen deelnemen aan de mediation, in welke samenstelling dit gaat gebeuren en op welke locatie de bijeenkomsten zullen worden gehouden. 
De mediator heeft, net als de deelnemers aan de mediation, geheimhoudingsplicht. De intakegesprekken evenals het overige verloop van de mediation vallen onder deze geheimhouding. Uitsluitend met  toestemming van de deelnemers mag inhoud van de mediation buiten de deelnemers worden gedeeld. 

2 - Gezamenlijke mediationbijeenkomsten
Na de intakegesprekken is het tijd om met z’n allen rond de tafel te gaan. Je ontvangt voorafgaand aan de eerste bijeenkomst de mediationovereenkomst. Hierin zijn de partijen benoemd en is de kwestie omschreven en zijn de regels en voorwaarden van de mediation opgenomen. De overheidsmediator is vaardig met het omgaan met tegenstrijdige belangen van burger en overheid en behoudt een goede balans aan tafel. Het aantal mediationbijeenkomsten is afhankelijk van de complexiteit van de kwestie en het aantal partijen. 

3 - Vaststellingsovereenkomst
Heeft de gekozen oplossingsrichting voldoende draagvlak? Is aan alles gedacht en is het toekomstbestending? De overheidsmediator brengt dit alles aan de orde. Als de oplossingen en afspraken duidelijk zijn dan worden deze vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst, die door alle deelnemers wordt ondertekend. Hiermee eindigt de mediation. 

Wil je meer weten over overheidsmediation? Neem dan vrijblijvend  contact met ons op.
Share by: