We voeren iedere dag gesprekken met anderen. Vanuit nieuwsgierigheid en interesse in de ander stellen wij vragen om te achterhalen wat iemand bijvoorbeeld heeft gedaan, ergens van vindt of vanuit medeleven. Als we positief gestemd zijn, dan gaan dit soort gesprekken ons redelijk goed af.
Zodra er spanningen zijn of we een conflict ervaren, dan wordt het voeren van een goed gesprek lastiger of wordt het niet eens gevoerd. Dit komt omdat we bijvoorbeeld te maken hebben met onze overtuigingen en aannames over die persoon, het moeilijk vinden om ons kwetsbaar op te stellen of omdat we een gesprek in zo’n situatie niet aankunnen of -durven.
Als partijen openstaan om onder begeleiding van een mediator hun probleem op te lossen, dan merk ik in de praktijk dat partijen moeite hebben om goed naar elkaar te luisteren en oprecht nieuwsgierig te zijn. Onze rol als mediator is daarin zo belangrijk, omdat wij iedere partijen bevragen en naar hen luisteren, zodat de ander dit ook hoort. Op die manier horen ze allebei elkaars perceptie van het verhaal.
Om jullie zelf goede vragen te laten stellen, geef ik jullie hierbij wat tips hoe je tijdens een gespannen situatie of conflict de juiste vragen kunt stellen:
Lukt het niet helemaal om dit toe te passen bij een gespannen verhouding met iemand in je omgeving, maar willen jullie je wel inzetten om tot een oplossing te komen? Neem dan gerust contact op met Het Mediators Collectief.
[1] Overigens wordt de vraag gestart met ‘waarom’ toch vaak ervaren als een vraag waarbij je jezelf moet verantwoorden. Je kunt het ook stellen in de vorm van ‘hoe komt het dat’, ‘wat maakt dat’, etc.
Het Mediators Collectief | privacy disclaimer | website realisatie door Smart-Site |