Communicatie noodzakelijk bij ziekte!

Noodzakelijk bij ziekte is te blijven communiceren!

2 tinnen blikjes met een draad er tussen op een gele achtergrond. Communicatie.

Waarom communicatie noodzakelijk is en blijft bij ziekte!

Regelmatig komt het voor dat tussen de werknemer en de werkgever een conflict/meningsverschil ontstaat tijdens de arbeidsongeschiktheid van de werknemer. Dit wordt veelal veroorzaakt door de kwaliteit van het contact tussen werknemer en werkgever tijdens de arbeidsongeschiktheid van de werknemer. Denk hierbij aan gebrek aan aandacht, de aard van de bejegening en het wantrouwen (vertrouwensbreuk). Werknemers voelen dan dat zij gedurende het proces steeds meer geïsoleerd komen te staan in hun strijd voor erkenning van hun klachten door de werkgever en/of bedrijfsarts.

Ook vooraf aan de arbeidsongeschiktheid kan de relatie tussen werknemer en werkgever al onder druk komen te staan doordat werknemers zich niet gesteund voelen door de werkgever in de klachten die zij ervaren. Het niet verkrijgen van de gewenste steun door de werkgever leidt uiteindelijk tot een ziekmelding.

Onvrede bij de werknemer tijdens de arbeidsongeschiktheid kan ertoe leiden dat een werknemer een deskundigenoordeel aanvraagt bij het UWV. Redenen hiervoor kunnen zijn:

  • De werknemer is het niet eens met zijn/haar werkgever over het moment dat hij/zij weer volledig aan het werk gaat.
  • De werknemer vindt het werk dat zijn/haar werkgever hem/haar aanbiedt niet passend.
  • De werknemer vraagt zich af of zijn/haar werkgever wel genoeg doet om hem/haar weer aan de slag te helpen.

Uit onderstaand onderzoek blijkt dat een deskundigenoordeel vaak niet leidt tot terugkeer naar het werk. https://arbeidsdeskundigen.nl/akc/kennis/onderzoeksrapporten-en-artikelen/document/213093).

Voor terugkeer naar werk is het van belang dat de kwaliteit van de communicatie tussen werknemer en werkgever wordt verbeterd. Mediation kan u hierin ondersteuning geven door onder meer de communicatie en vertrouwen tussen werknemer en werkgever te herstellen en aandacht te besteden aan de wijze van re-integratie (werkafspraken, werkplekaanpassingen etc.).

Meer weten over het inzetten van mediation bij een zieke werknemer? Neem contact met ons op en laat u vrijblijvend adviseren.

Delen

duim die naar beneden wijst op een baby blauwe achtergrond
14 apr., 2024
Effectieve stappen voor werkgevers bij disfunctionerende werknemers
De woorden 'Wet Verbetering Poortwachter' op een licht- en donkerroze achtergrond
28 mrt., 2024
Welke verantwoordelijkheden heb je als werkgever en als werknemer bij de Wet Verbetering Poortwachter? Lees het hier:
Roze 'geeltje' met een kruis erop. Vastgeplakt op de binnenkant van de rechterhand van een vrouw.
12 mrt., 2024
Een werknemer weigert een mediation. Wanneer mag je als werkgever dan loon stopzetten en wanneer zelfs over gaan tot ontslag? Lees het in deze blog.
Share by: