Muur in de communicatie

De muur der communicatie

Over de muur
Ongeveer 2 maanden geleden werd wereldwijd de val van de Berlijnse Muur herdacht.

Een fysieke barrière die contact en communicatie tussen mensen in het vrije Westen en het gesloten Oostblok onmogelijk maakte.

Ook in onze gesprekken van alledag op het werk, thuis en in de kroeg bestaat er een, weliswaar onzichtbare, muur in de communicatie tussen mensen. De communicatiemuur.

Niet zelden leidt deze muur tot misverstanden, onbegrip en soms zelfs tot conflicten.

Communicatiemuur
De communicatiemuur werkt als volgt:

bedoeld  …..is niet gezegd

gezegd  …….is niet gehoord

gehoord…….is niet begrepen

begrepen…. is niet akkoord

akkoord ……is niet gedaan

Herkenbaar?  Vast wel.

Checken
Hoe vaak zeggen we niet “ Ik dacht dat jij bedoelde… “, “ Jij zei…en dus ging ik er van uit dat… “, “ Toen jij zei dat jij het begrepen had, had ik verwacht ….”.

Wat dan ontbreekt is de check bij de ander! We gaan met onze eigen invulling aan de haal in plaats dat we een vraag stellen aan die ander.

Vaak omdat we onszelf de tijd niet gunnen, of de tijd niet nemen.

Want alles moet snel tegenwoordig en tijd is geld.

En overtuigd als we zijn van onze juiste aanname …waarom nog checken?

Totdat het tegendeel blijkt en er gedoe komt dat soms uitgroeit tot een conflict.

2 oren en 1 mond
We praten doorgaans meer dan dat we luisteren. Terwijl we toch allemaal 2 oren hebben gekregen en maar 1 mond.

En vragen stellen dat deden we vooral in onze jongste kindertijd omdat we nieuwsgierig waren en de wereld wilden begrijpen.

Ook bij conflicten spelen aannames, eigen invulling en overtuigingen dus een belangrijke rol.

Bron: Joep Peters, MfN-registermediator, aangesloten bij Het Mediators Collectief (een landelijk samenwerkingsverband van MfN-registermediators). Joep zijn specialisaties liggen op het gebied van arbeid, zakelijk, familie, buren en onderwijs. Bij Joep kunt u ook terecht voor mediations in het Duits en het Engels.

Het Mediators Collectief begeleidt mensen die tegen deze communicatiemuur zijn aangelopen en daardoor uit verbinding zijn geraakt.

Ervaart u een conflict? Neem dan contact op met Het Mediators Collectief.

Delen

De woorden 'Wet Verbetering Poortwachter' op een licht- en donkerroze achtergrond
28 mrt., 2024
Welke verantwoordelijkheden heb je als werkgever en als werknemer bij de Wet Verbetering Poortwachter? Lees het hier:
Roze 'geeltje' met een kruis erop. Vastgeplakt op de binnenkant van de rechterhand van een vrouw.
12 mrt., 2024
Een werknemer weigert een mediation. Wanneer mag je als werkgever dan loon stopzetten en wanneer zelfs over gaan tot ontslag? Lees het in deze blog.
Groep mensen die een conflict hebben
04 mrt., 2024
Tips en strategieën kunnen ervoor zorgen dat conflicten op de werkvloer tot een positieve bedrijfscultuur leiden.
Share by: